środa, 10 września 2014

Ja słyszę, ty słyszysz...

Pierwsze zajęcia przyrodniczo - muzycznej grupy warsztatowej prowadzone w ramach projektu MUZeum MUZycznie dotyczyły dźwięku i sposobu jego odbioru przez nasz mózg. No właśnie.... bo że słyszymy dźwięki wysokie, niskie, przyjemne i nieprzyjemne, rozróżniamy ich wysokość, barwę, kojarzymy z przedmiotami, osobami ..... to każdy przedszkolak wie, ale dlaczego słyszymy, co pozwala nam na takie rozróżnienia, jak dociera do nas dźwięk, którego przecież nie widać.... to już wyższa szkoła jazdy i wymaga od nas kilku eksperymentów.


A że wiedzę najlepiej zdobywa się bawiąc, skorzystaliśmy z zabawek edukacyjnych Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego i Projektowni Edukacyjnej.
Podświetlane modele pokazały nam nie tylko zewnętrzną - widoczną część naszego ucha, która łowi dźwięki z otaczającego nas świata, ale również wewnętrzne błony bębenkowe, młoteczki, kowadełka, ślimaki, za pośrednictwem których do naszego mózgu dochodzą odgłosy rzeczywistości. Trudne? Nie, jeśli ich pracę porówna się do głuchego telefonu: maluchy przekazały sobie tą metodą słowo "słyszę" i porównaliśmy zabawę właśnie do sposobu przekazywania dźwięku przez poszczególne części ucha.  Słowo zostało przekazane, ale czym właściwie jest ten dźwięk i co przekazujemy?!

Na to pytanie pomógł nam odpowiedzieć kamerton i nasz własnoręcznie wykonany instrument muzyczny: rurowo-rękawiczkowe dudy. Dźwięk jest falą - stwierdziliśmy to obserwując drgającą membranę instrumentu dętego - falą, której nie widać, póki nie natrafi na przeszkodę. Może się ona
rozprzestrzeniać w powietrzy, ale nie jest w stanie przemieszczać się w próżni - w kosmosie dźwięki nie są słyszalne. Przewodzić ją może ciało stałe - my wykorzystaliśmy do naszych eksperymentów dwa kubeczki po kawie połączone sznurkiem.

A oto testy sprawdzające, po co mamy parę uszu :) Dzieci z zamkniętymi oczami próbowały najpierw odgadnąć źródło pochodzenia dźwięku, następnie pojedynczo siadały do urządzenia będącego zakrzywiona rurka. Każda z końcówek rury została doprowadzona do jednego ucha. Uderzając z prawej lub lewej strony rurki dzieci bez problemu odgadywały stronę, z której dochodzi dźwięk.



Największych odkryć dokonaliśmy dzięki muzycznemu stolikowi: to tu rozróżnialiśmy wysokość dźwięku, układaliśmy z klocków gamy,po czym każdy dźwięk zmienialiśmy magicznym klockiem w rozedrgane wibracje pokazujące nam różne barwy i odcienie granych melodii. Z naszych klockowych kompozycji powstawały utwory i to one wywołały uśmiechy na twarzach dzieci.





W zajęciach wykorzystaliśmy również oscyloskop pokazujący nam wykres poszczególnych dźwięków: melodie i krzyki pokazane w formie graficznej wywołały euforie na sali, tym bardziej, że oglądaliśmy je na dużym ekranie. Krótko mówiąc: zabawa była przednia!

czwartek, 4 września 2014

Ruszamy!!!!! Kolejny projekt edukacyjny realizowany w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu - tym razem do pomysłowych warsztatów namówiło nas Śląskie Towarzystwo Muzyczne a fundusze na realizacje zapewniła uwielbiana przez nas Fundacja Orange.
Warsztaty skierowane są do trzech grup wiekowych: dzieci 6 - 7 letnie, uczniowie szkół podstawowych i młodzież. Każda z nich będzie miała okazję stworzyć niepowtarzalne dzieło - film animowany inspirowany tematami muzyczno-muzealnymi, zyskując w międzyczasie bardzo pożyteczną wiedzę. Ideą przewodnią jest łączenie kompetencji: chcemy rozmawiać o jednym zagadnieniu używając różnych spojrzeń, doświadczeń, specjalizacji zawodowych. Chcemy połączyć wiedzę muzyczną z wiedzą zgromadzoną w muzeum i pokazać, że obie dyscypliny choć operują różnymi językami są wbrew pozorom bardzo do siebie zbliżone. A na pewno bardziej, niż nam się do tej pory wydawało...
Już trwa nabór do pierwszych warsztatów, które skierowane są do najmłodszych odbiorców a oscylować będą wokół tematyki muzyczno - przyrodniczej: Ptasi Zegar. Płaszczyzną porozumienia będzie oczywiście w tym przypadku muzyka - ta grana przez profesjonalnych muzyków wykształconych w Akademiach Muzycznych i ta tworzona przez małych, ptasich artystów. Czy muzycy naśladują ptaki? Dlaczego ptaki śpiewają? Czy słyszą to samo co ludzie? W czym instrumenty muzyczne przypominają budową ptaki? Jakie są ciekawe, ptasie zwyczaje? Na te pytania znajdziemy odpowiedź już niebawem.
Zajęcia odbędą się na wystawach MGB, na których rozbrzmiewać będzie muzyka grana na żywo przez profesjonalistów. W przypadku najmłodszej grupy zaprezentujemy m.in. utwory klawesynowe: Śpiew ptaków, Zakochany słowik, Spłoszona makolągwa, Kukułka.
Starszych zapraszamy do uczestnictwa w dwóch kolejnych koncerto-warsztatach: na wystawę etnograficzną, gdzie poznawać będziemy muzykę i zwyczaje świata  oraz do Galerii Malarstwa Polskiego na zgłębianie technik ilustracyjnych - muzycznych i malarskich. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Działem Edukacyjnym MGB, pl Jana III Sobieskiego 2 w Bytomiu (wejście od ulicy Piłsudskiego) lub telefonicznie 32 281 82 94 w 127
Dokumentacje projektu będą stanowić filmy DVD, wideoklipy (technika animacji piaskowej) do muzyki granej na koncertach wykonane przez uczestników warsztatów oraz scenariusze zajęć (wynik ścisłej współpracy muzyków Śląskiego Towarzystwa Muzycznego i edukatorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Finał w grudniu 2014