Grubodziób. Czy właściciel takiego dzioba preferuje twarde ziarna czy delikatne komary? |
Prowadząc zajęcia związane ze
zwierzętami należy zwrócić uwagę uczniów, że kształt ciała
obserwowanego zwierzęcia (w tym wypadku dowolnego ptaka drapieżnego
zamieszkującego śląskie mokradła) może być dla nas wskazówką,
pomagającą ustalić, jaka jest rola tego zwierzęcia w ekosystemie,
jakie jest główne źródło jego pożywienia, a nawet metoda
łowiecka. Wyciąganie wniosków w oparciu o obserwację nazywamy
dedukcją (przykład: detektyw Sherlock Holmes) i możemy się jej
nauczyć poprzez dokładne przyglądanie się zwierzętom i
równoczesne zadawanie pytań, na które staramy się znaleźć
odpowiedź.
Kreci korytarz z widoczną na samym dole spiżarką |
Pierwszym etapem jest ustalenie, czym
właściwie jest drapieżnik? (odp. Zwierzę, które poluje na inne
zwierzęta i je zjada). Dzieci, poproszone o podanie przykładu
drapieżnika najczęściej podają zwierzęta duże, silne i
zwyczajowo kojarzone z tym typem zwierząt (wilk, pantera, lew,
rekin, tyranozaur). Technicznie rzecz biorąc drapieżnikiem jest
jednak każde zwierzę,
polujące i zjadające inne zwierzę, a więc również zwierzęta
małe, niepozorne i powszechnie uznawane za sympatyczne, np. kret,
biedronka, bocian, wróbel. Żywią się one bowiem innymi żyjącymi
istotami. Drapieżnik nie
musi więc być ogromny i muskularny.
Podróżniczek |
Większość
ptaków w gablocie muzealnej to drapieżniki, np. wąsatka czy
podróżniczek to ptaki polujące na owady. Nas jednak interesują
dzisiaj większe drapieżniki, ponieważ mają ciekawy sposób
zdobywania pożywienia. Jeśli dobrze się przyjrzymy i zastanowimy,
będziemy w stanie samodzielnie to odkryć.
- Kormoran.
W pierwszej kolejności ustalamy, na co
kormoran będzie polował. Robimy to w pięciu prostych krokach:
-
Czy w takim razie możemy podejrzewać, że będzie ptakiem owadożernym? (nie – musiałby polować na komary cały dzień, żeby się najeść).
-
Co w takim wypadku będzie jadł, skoro żyje na mokradłach, gdzie jest dużo wody? (ryby)
-
Skoro wiemy, że kormoran jest duży, to czy naje się małą/średnią/dużą rybką? (dużą)
-
Zastanówmy się, czy duże ryby mieszkają tam, gdzie jest płytko, czy raczej na większych głębokościach? (tam, gdzie głęboko).
Po ustaleniu, czym żywi się kormoran,
możemy przejść do próby ustalenia, w jaki sposób zdobywa swoje
pożywienie. Od razu możemy odrzucić, że używa narzędzi (wędka,
sieć). Wykluczamy również czekanie na moment, aż ryba wyskoczy z
wody (między wyskoczeniem z wody, a pluskiem mija bardzo mało
czasu. Prawdopodobieństwo, że kormoran w tym krótkim momencie
zdąży zauważyć rybę, dolecieć do niej i ją złapać jest
praktycznie zerowe, dlatego odrzucamy tę możliwość). Wiemy, że
jest drapieżnikiem, dlatego możemy odrzucić teorię, że wyłapuje
ze zbiornika martwe ryby lub wyjada resztki innym ptakom. Pozostaje
tylko jedna możliwość – kormoran nurkuje. Możemy przyjrzeć się
naszemu kormoranowi, jego kształt ciała pomoże nam ustalić, czy
ta teoria jest prawdziwa. Ustalamy to razem w następujących
krokach:
-
DZIÓB: Jak wygląda dziób kormorana? (długi, zakrzywiony, „z haczykiem”). Po co mu ten „haczyk”? (kormoran łowi duże ryby, które mają dużo siły. Zakrzywiony dziób lepiej utrzyma upolowaną rybę i pozwoli zabrać ją na powierzchnię).
-
SKRZYDŁA: czy są duże czy małe? (duże). Czy będą sprawiać problem pod wodą? (rozłożone tak, dlatego kormoran je składa i przyciąga mocno do siebie). Jaki będzie miał wtedy kształt? (wydłużony i opływowy, jak torpeda albo pływak płynący strzałką – warto odwołać się do pływackich doświadczeń uczniów i zapytać, w jakiej pozycji płynie się szybciej: deską, żabką czy strzałką? Dokładnie tę samą technikę stosuje kormoran, składając skrzydła i wyciągając daleko szyję).
-
NOGI: skoro skrzydła nie są używane pod wodą, to co służy kormoranowi za „napęd”? (nogi). Żeby jednak szybko pływać potrzebuje mieć coś między palcami – co to może być? (błona). Do czego ona służy? (do szybkiego pływania – tak jak w przypadku kaczek albo żab).
Kormoran suszący skrzydła |
Czy inne ptaki (drapieżniki
mieszkające na mokradłach) będą stosowały dokładnie tą samą
metodę łowiecką? (nie – różnią się od kormorana kształtem
ciała i wielkością, więc nie możemy zakładać, że będą robić
dokładnie to samo, co kormoran).
-
Rybitwa
Rybitwa |
-
Jak sama nazwa wskazuje poluje głównie na ryby.
-
Czy będzie polować dokładnie tak samo, jak kormoran? (nie. Jest innej budowy, przede wszystkim jest mniejsza. Wiemy więc, że nie upoluje tak samo wielkiej ryby, jak kormoran).
-
Rybitwa jest raczej duża czy mała? (mała)
-
Skoro tak, to na jakie ryby będzie polować – małe, średnie, duże? (małe).
-
Zastanówmy się, gdzie mieszkają małe ryby? (tam gdzie płytko – cieplej, łatwiejszy dostęp do pokarmu i mniejsze zagrożenie ze strony dużych ryb).
Wiemy już co będzie głównym
pożywieniem rybitwy. Poza ustalić jak będzie wyglądała jej
taktyka łowiecka.
-
Czym rybitwa będzie łapała ryby? (dziobem – łapki są wyposażone w płetwy i są mniej chwytne). Dlaczego dziób nie ma „haczyka”? (rybki są małe i łatwe do łapania – rybitwa nie potrzebuje więc dodatkowej pomocy w utrzymaniu ryby w dziobie, poza tym prawie od razu ją połyka).
-
Jak wyglądają skrzydła rybitwy? W porównaniu do jej ciała są duże czy małe? (duże). Czy dobrze się będzie na nich latało? (tak).
W tym miejscu warto uczniom wyjaśnić
różnicę między lataniem a szybowaniem. (Dobrym przykładem
wyjaśniającym różnicę jest odwołanie się do ich własnych
doświadczeń z jazdą na rowerze – jazda, kiedy kręcimy nogami
jest jak latanie, bo do utrzymania się w ruchu potrzebujemy siły
własnych mięśni. Jeśli jednak się rozpędzimy i przestaniemy
kręcić nogami to nie zatrzymamy się gwałtownie ani się nie
wywrócimy, tylko będziemy bez wysiłku jechać siłą rozpędu.
Podobnie wygląda szybowanie. Można również przywołać przykład
papierowego samolotu – czy on lata, czy może jednak szybuje?).
-
Wiemy już że duże skrzydła małej rybitwy świetnie nadają się do szybowania. Jak jednak wynajduje swoją ofiarę? (wypatruje podczas lotu, po czym nurkuje w powietrzu i wyciąga rybę dziobem spod powierzchni).
-
Czapla
-
Czy jest podobna do rybitwy lub kormorana? (nie. Dlatego możemy odgórnie założyć, że nie
Czapla biała
Mając już te informacje pora ustalić,
co będzie podstawą pożywienia czapli oraz jak będzie wyglądała
jej metoda łowiecka. Pomocne będzie odwołanie się do skojarzenia:
-
do jakiego innego ptaka jest podoba czapla? (do bociana).
-
Na co i w jaki sposób polują bociany? (na żaby, jaszczurki, myszy i duże owady, chodząc po łące i wyciągając je z trawy za pomocą ruchliwej szyi i długiego, mocnego dzioba). Ponieważ czapla jest tak bardzo podobna do bociana, możemy założyć, że będzie stosować podobną metodę (giętka, długa szyja pomaga przy wypatrywanie ofiary, którą potem wyciąga się długim dziobem).
-
Ale gdzie mieszka czapla? (na mokradłach. Dlatego będzie się żywiła tym, co tam mieszka – rybami, ślimakami wodnymi, wodnymi płazami, większymi owadami).
Tutaj płynnie przechodzimy do
kolejnego zagadnienia, jakim jakim jest kamuflaż – w tym calu
zwracamy uwagę uczniów na nogi czapli:
-
Jak wyglądają? (długie, cienkie, żółto-brązowe).
-
Co przypominają? (Trzciny, patyki).
-
Po co natura dała czapli nogi, które wyglądają jak trzciny? (dla zmylenia ryb. Jeśli czapla stanie przy brzegu, między prawdziwymi trzcinami, ryby nie zauważą obecności drapieżnika).
-
Jak nazywamy takie znikanie/udawanie czegoś? (kamuflażem).
W tym miejscu warto przytoczyć
przykład kameleona, jako mistrza kamuflażu. Kameleon zmienia kolor
swojego ciała, ale w ściśle określony sposób – próbuje
zbliżyć się barwą do koloru otoczenia, żeby „zniknąć”. Ma
to dwie funkcje: 1) kameleon jest niewidoczny dla drapieżników,
które w innym wypadku mogłyby go z łatwością zobaczyć i zjeść;
2) kameleon jest niewidoczny dla owadów, na które poluje za pomocą
długiego języka. W innym wypadku owady zauważyłyby kameleona i
nie podeszły wystarczająco blisko, by dać mu się złapać.
Czapla stosuje kamuflaż w tym drugim
użyciu – jej nogi pozwalają jej wtopić się w tło i łatwiej
polować na ryby. Ale niektóre ptaki używają kamuflażu w
pierwszym rozumieniu.
-
Ślepowron
Ślepowron |
Ślepowron |
Zwykle u ptaków dominuje silne
rozróżnienie ze względu na płeć. Samce (panowie) mają piękne,
kolorowe pióra, którymi zwracają uwagę partnerek. Samice (panie)
zwykle mają pióra w kolorach neutralnych i ziemistych – brązowe,
szare, bure. Dlaczego? (Pozwala im to lepiej się ukryć przed
drapieżnikami. To samice składają i wysiadują jaja, dlatego
używają kamuflażu).
U ślepowrona powyższa zasada się nie
sprawdza – zarówno samce jak i samice mają pióra
biało-czarno-szare. Kim więc jest brązowy ślepowron? (pisklę).
Dlaczego pisklę jest brązowe, w przeciwieństwie do swoich
rodziców? (pisklę nie potrafi jeszcze latać, więc nie może uciec
ewentualnemu drapieżnikowi. Brązowe upierzenie to kamuflaż, który
pozwala pisklakowi się ukryć – jeśli nie będzie się ruszać,
będzie wyglądać jak kawałek gałęzi).
-
Bąk
Bąk |
Eksperyment 1, z butelkami: mamy do
dyspozycji dwie butelki z długimi szyjkami, jedną małą, drugą
dużą. Czy dmuchając w nie wydobędziemy ten sam dźwięk? (nie).
Czym będą się różnić (jeden będzie wysoki, drugi niski.
Zasada: mała butelka = wysoki dźwięk, duża butelka = niski
dźwięk). Czy ta zasada sprawdza się tylko na butelkach i
instrumentach muzycznych, czy w przyrodzie też? (tak, w przyrodzie
też. Przykładem może być ryk lwa i piski myszy lub wróbla).
Eksperyment 2, z instrumentem (patrz
zajęcia „śpiew ptaków” ): mamy do dyspozycji instrument
złożony z dowolnej rury o średnicy 3-5 cm, rękawiczki i słomki,
połączonych taśmą. Wydajemy dźwięk, podobny do ryku bąka.
Zastanówmy się:
-
Co się dzieje z rękawiczką? (nadyma się od powietrza)
-
Czy nasz bąk będzie miał podobną kieszeń na powietrze? (tak). Gdzie? (pod gardłem)
-
Jak wygląda jego szyja/rurka? (długa, cienka, wyciągnięta prosto do góry)
-
Gdzie bąk może się ukryć w naszej gablocie? (w trzcinach – jest ich dużo i rosną wszędzie).
-
Żeby się skutecznie ukryć w trzcinach, w jakim musi być kolorze, żeby nie było go widać? (żółto-brązowym, z zielonymi elementami).
Faktycznie, bąk jest dużym,
żółto-brązowym ptakiem z zielonymi nogami, który śpiewa (ryszy)
wyciągając długą i cienką szyję wysoko do góry.
Fot. Witalis Szołtys
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz